ممكن تتجوز واحدة مشيت معاها قبل كدة ؟, موضوع مثير ,,, ادخل و جاوب على المشكلة دي

2009/09/03

منتدى رومنسيات

russia17
23 تعليق
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا الموضوع موجه لكل شاب و لكل فتاه في المنتدى :

عندما تسأل شاباً إنفصل عن رفيقته بعد قصة حب طويلة. لماذا لم تتزوجها؟، فيرد عليك أشهر وأغرب رد مختوم بخاتم النسر: ماأقدرش أتجوز واحدة مشيت معاها ,, وإذا طلبت منه تفصيلاً أكثر يقول: يعنى ماأقدرش أتجوز واحدة مسكت إيدها أو بوستها، ثم يعقب على كلامه بالحكمة الخالدة "الست اللى تعطى نفسها لراجل تعطى نفسها لأى راجل بعد كده".
=================================================================
لا تندهشوا فهذا رد أغلب الشباب سواء داخل المنتدى او خارجه ,,و هذا تفكير معظم الشباب الان ,, فالشباب غالبا ما يرافق فتاة ولا لكنه يتزوج باخرى و في احيان كثيرة تكون الفتاة ضحية ,, لأنها تعاملت مع الأمر ببراءة او بمعنى اصح بغباء ,, و هي هنا ضحية تفكير ورؤية محدودة للأمور ,, لأنها فضلت الحرام على الحلال ,, فضلت أن الخفاء على العلانية ,.
وفي أحيان أخرى نجد ان الشاب هو الضحية عندما تكون فتاته رفيقة لأكثر من شاب في نفس اللحظة ,, (( أرجوا المعذرة على لفظ رفيقة )) فليس هناك مرادفا أخر ,, لأن الحب يجب ان يكون رسميا من وجهة نظري ..

السؤال الأن يا شباب المنتدى : و بالعامية :

ممكن تتجوز واحدة مشيت معاها قبل كدة ؟؟؟؟

ارجوا الصراحة
و شكرا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
tota&toma
2009/09/03
طبعا انا عاوزة اقول حاجة
الولد ممكن ميتجوزش واحدة رخيصة او بالمعنى زى ما تقوله مشى معاها
اولا لو هو بيحبها بجد مش حيسمح لنفسه حتى يمسك اديها
وهى لو انسانة محترمة حيكون حبها لى بحدود ومش حتسمح لنفسها انه يمسك اديها بمجرد ان هو حبيبها مهما كان هو واحد غريب عنها وممكن فاى لحظة سييبوا بعض لسبب ما
لكن لو العلاقة فى حدود الاحترام ميبأش اصلا اسمه بيمشى معاها يبقى اسمه بيحبها
وانا اسفة لو طولت بس الموضوع شدنى اوى
russia17
2009/09/03
كلام صح يا توتا بس اللى بيخلى العلاقه محترمه او كده هى البنت بصراحه
وميرسى اوى توتا
tota&toma
2009/09/03
طبعا البنت هى الى تقدر تحدد وهى الى فى اديها تعمل الحدود للعلاقة
MOHAMED ONLY ONE
2009/09/03
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا الموضوع موجه لكل شاب و لكل فتاه في المنتدى :

عندما تسأل شاباً إنفصل عن رفيقته بعد قصة حب طويلة. لماذا لم تتزوجها؟، فيرد عليك أشهر وأغرب رد مختوم بخاتم النسر: ماأقدرش أتجوز واحدة مشيت معاها ,, وإذا طلبت منه تفصيلاً أكثر يقول: يعنى ماأقدرش أتجوز واحدة مسكت إيدها أو بوستها، ثم يعقب على كلامه بالحكمة الخالدة "الست اللى تعطى نفسها لراجل تعطى نفسها لأى راجل بعد كده".
=================================================================
لا تندهشوا فهذا رد أغلب الشباب سواء داخل المنتدى او خارجه ,,و هذا تفكير معظم الشباب الان ,, فالشباب غالبا ما يرافق فتاة ولا لكنه يتزوج باخرى و في احيان كثيرة تكون الفتاة ضحية ,, لأنها تعاملت مع الأمر ببراءة او بمعنى اصح بغباء ,, و هي هنا ضحية تفكير ورؤية محدودة للأمور ,, لأنها فضلت الحرام على الحلال ,, فضلت أن الخفاء على العلانية ,.
وفي أحيان أخرى نجد ان الشاب هو الضحية عندما تكون فتاته رفيقة لأكثر من شاب في نفس اللحظة ,, (( أرجوا المعذرة على لفظ رفيقة )) فليس هناك مرادفا أخر ,, لأن الحب يجب ان يكون رسميا من وجهة نظري ..

السؤال الأن يا شباب المنتدى : و بالعامية :

ممكن تتجوز واحدة مشيت معاها قبل كدة ؟؟؟؟

ارجوا الصراحة
و شكرا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع مهم أخي الكريم وشكراً لطرحه لينا في هذه الفتره..
ولاكن لو كان الشاب بيحب هذه البنت مكانش تمادا ومسك إيديها فأن للعلاقات حدود.
وأجابتي علي موضوعك لو كان الشاب يقدر يتجوز البنت إللي مشي معاها قبل الجواز أجابتي آه يقدر يتجوزها في حاله واحده بس ده لو كان بيحبها أصلاً .. لاكن المفهوم عموماً عند معظم الشباب خطأ أنهم لايريدون الزواج بالفتاه التي رخست نفسها عندهم حق. لاكن الفتاه المحترمه المحافظه علي نفسها وعلي سمعتها إذاً الشاب مفيش قدامه فرصه يمسكِ إيديها أو حتي يقبلها زي ما ذكرت في الموضوع.. فأن الذي يحب بجد ويعرف معني كلمه الحب لايعرفُ أبداًَ أن يخون حبيبته أو يتلاعب بها.. تقبل مرورى إذا كان طويلاً.., :tears:
رمضان كريم
ema elraya
2009/09/03
عندك حق يا مودى وانا من رايك بس مافيش علاقة بين واحد واحدة
الا الخطوبة او الجواز غير كده وخصوصا لو كان من ورا اهلها تبقى هى
تستاهل انه يقول عليها كده بس هى مبتكنش شايفة انها حاجة كبيرة اوى كدة
هى بتقى اعدة بتخطط لمستقبلها معاه فى التليفون بينما هو مشغل الspeaker
وبيسمع اصحابه الحوار ايه اللى هيجرا لو البنت حكيت لوالده ومامتها وعرفتهم على الشاب ده
على القل هتكون محترمة فى نظر اهلها وفى نظره هو.
عاشق حبيبته
2009/09/04
انا معك يا توتا لكن انا احب واحدة من خمس سنين ونواي اعقد عليها ها السنة لاني بحبها بجد وانا لمستها بإديها فقط اكثر من كده مافيس والله انا ناوي اتزوج منها لاني بحبها موت حتى الجنون ولو ماكانتش لي سوف انتحر (عذر اًشباب شدني الموضوع الى الإجابة بصراحة )
russia17
2009/09/04
ميرسى اوى يا جماعه على تفعلكم للردود
russia17
2009/09/04
موضوع مهم أخي الكريم وشكراً لطرحه لينا في هذه الفتره..
ولاكن لو كان الشاب بيحب هذه البنت مكانش تمادا ومسك إيديها فأن للعلاقات حدود.
وأجابتي علي موضوعك لو كان الشاب يقدر يتجوز البنت إللي مشي معاها قبل الجواز أجابتي آه يقدر يتجوزها في حاله واحده بس ده لو كان بيحبها أصلاً .. لاكن المفهوم عموماً عند معظم الشباب خطأ أنهم لايريدون الزواج بالفتاه التي رخست نفسها عندهم حق. لاكن الفتاه المحترمه المحافظه علي نفسها وعلي سمعتها إذاً الشاب مفيش قدامه فرصه يمسكِ إيديها أو حتي يقبلها زي ما ذكرت في الموضوع.. فأن الذي يحب بجد ويعرف معني كلمه الحب لايعرفُ أبداًَ أن يخون حبيبته أو يتلاعب بها.. تقبل مرورى إذا كان طويلاً.., :tears:
رمضان كريم
مقبول طبعا يا جميل وميرسى على مرورك
(كروان الحب)
2009/09/05
وانا رئيي انا الشب هو الذي يقدر يحدد العلاقه بين بينوو وبين حبيبته هذا اذا كان الشب محترم ويخاف الله لآنه كما تدين تدان ويسلموو ع موضوعك الحلووه
russia17
2009/09/05
ميرسى لى مرورك
كروان منور التوبيك
MALAK_7AZIEN
2009/09/05
بجد موضوع هايل بليز تقبل مرورى
انا من راى ان المفروض نكون حرصين على انفسنا
انا عن نفسى عرفت واحدمن على منتدى تانى وقابلته مرة ومسك ايدى فيها بس انا قبلته لانى كنت عايزه اشوف شكله ويشوف شكلى
وتقريبا اعجب بيا لانه لسه مستمر معايا لحد دلوقتى طلب منى كتير انه يوشفنى تانى بس انا قلته انه لو عايز يشوفنى يبقى يجى يكلم بابا وانا عمرىماهخليه يشوفنى ولااشوفه لان ده غلط وعيب وقبليهم حرام بس
هوبجد انسان كويس وبيحبنىلانه وافق على كده وانا بحترمه جدا وعلى فكرة اشترك معايا فى المنتدى هنا علشان نبقى مع بعض واسمهوابقوا اساله عنى يعنى لو تحبه
سورى طولت عليكم بس انا بصراحة عجبنى الموضوع وحبيت اشارك فيه......وياريت تقولولى لو كنت غلط فى حاجة او حتى تعلقوا على علاقتى بيه
بليز تقبل مرورى وتعليقى ارق تحياتى لكم جميعا...........
russia17
2009/09/05
كلاميك صح يا ملك ومن ناحية قصتيك مش غلط ان الواحد يخرج ويتعرف بس اهم حاجه انه يحافظ على نفسه
ميرسى اوى يا ملك على مروريك منوره والله
MALAK_7AZIEN
2009/09/05
تسلم ايدك روسيا بجد انتم اخوات بصحيح بجد يعنى مغلطش خالص مالص ههههههههه تسلم طمنتينى بنورك النور ده كله يا جميل
russia17
2009/09/05
مافيش اجمل منيك يا ملك
MALAK_7AZIEN
2009/09/05
:blush-anim-cl:شكرا :blush-anim-cl:ربنا:blush-anim-cl: يخليك:blush-anim-cl:
ema elraya
2009/09/07
بردوه هسالك انت ايه رايك ؟
russia17
2009/09/07
بردوه هسالك انت ايه رايك ؟
مش عارف انتى افشانى ليه ههههههه ومع ذلك هرد عليكى
عارفه يا ايما ان ده هو مبدأ اى شاب فى جيلنا انه مايتجوز وحده اتربط بيها
انا من رأى مش اى بنت انت اتربط بيها يبقى هى مش محترمه لا والشاب بيبقى عارف ان دى تستاهل الفراق ولا لا حتى لو غلطو اكيد هى سابتلك نفسها عشان بتحبك وممكن تضحى بنفسها عشانك انما لو هى مش كده يبقى تستاهل اللى يحصل فيها
ema elraya
2009/09/07
مش حكاية افشاك والله ولا حاجةانا كنت عايزة اعرف رايك وخلاص لان انت اللى كاتب الموضوع وكنت عايزة اعرف وجهة نظرك عموما يا سبدى انا هخش بعد كده موضوعك وهكتب تعليق وافك على طول
ماشى يا روسيا افشاك هههههههه
russia17
2010/04/28
مش حكاية افشاك والله ولا حاجةانا كنت عايزة اعرف رايك وخلاص لان انت اللى كاتب الموضوع وكنت عايزة اعرف وجهة نظرك عموما يا سبدى انا هخش بعد كده موضوعك وهكتب تعليق وافك على طول
ماشى يا روسيا افشاك هههههههه
انا بهزر والله ايما
ونتى عارفه طب
ياريت تأفشينى على
طول ههههههه
قلب طيب وحزين
2010/05/09
لما هو مش هيتجوزها
مشى معاها لية