محافظ البحيرة يعلن استكمال استاد دمنهور بتكلفة ٣٠٠ مليون جنيه

2009/11/29
علن اللواء محمد شعراوى محافظ البحيرة انتهاء اللجنة التى شكلها لإعداد تصورها باستكمال استاد دمنهور الجديد على أربع مراحل بتكلفة قدرها ٣٠٠ مليون جنيه يخصص منها ٧.٥ مليون جنيه لإزالة المعوقات التى اعترضت الشركة التى كانت تدير العملية الإنشائية فى البداية، ومنها نقل خطوط الضغط العالى.
وتقرر عرض الملف على رئيس الوزراء لتدبير الموارد المالية للبدء فى الأعمال الإنشائية الجديدة على أربع مراحل للانتهاء من إنشاء الاستاد خلال أربع سنوات ويتسع الملعب الجديد لنحو ١٢ ألف متفرج ويتضمن الاستاد «فندق ٣ نجوم» يسع لنحو ٣٠٠ فرد وملاعب مفتوحة وحمام سباحة أوليمبى وملعباً للإسكواش وملاعب مختلفة لجميع الأنشطة بالترتان ومركزاً صحياً وحديقة أطفال وقاعة للاحتفالات.
والجدير بالذكر أن العمل فى الاستاد بدأ فى عام ٢٠٠٢ فى عهد المحافظ أحمد الليثى وتم بناء أهم المنشآت به بتكلفة ٢٦ مليون جنيه ثم توقف العمل فيه عام ٢٠٠٤ لعدم وجود موارد مالية وفى حالة الانتهاء من التجديدات ستصبح محافظة البحيرة أولى المحافظات التى تضم استادين
محمود عبدالمجيد
2009/11/29
انت مكملتش ليه علي العموم يديني ويديك طول العمر ونشوف الاستاد جاهز

وشكرا عالخبر
الأهلاوي دائما
2009/11/29
يارب يصدق في كلامه بس
انس وديشا
2009/11/30
يارب يتكمل علي خير وميحصلش اي مشكله ويارب التوفيق للجميع
الأهلاوي دائما
2009/11/30
بالذمه في ستاد علي السريع الزراعي !!!!!!!
عبدالله صدقة
2009/11/30
هههههههههههههههههههه

ثانيا مش احنا الواحدين اللى عندنا استادين

فى اكتر من محافظة عندها اكتر من استاد
أجوجو
2009/12/01
لا يا احمد انا سامعها من واحد في التربية ان اارض دي هتبقي مبنيلجامعة والخبر متأكد منة 100%
mazingerzm
2009/12/02
فى جزء من الارض حيخصص للمدينة الجامعية والموضوع دة من زمان مخصص له مكان فى الابعادية
عبدالله صدقة
2009/12/02
ههههههههههههههه يا عينى يا ابوصلاح يا جامد على الثقه الزايده

اما ايه اخبار سموحه معاك يا صلاح
m_elhdeny
2009/12/04
انا عمرى فى حياتى مشوفت استاد على السريع
الأهلاوي دائما
2009/12/13
ولا انا هيبقي ستاد الحوادث
m_elhdeny
2009/12/14