هل من الممكن أن يكون أصدقاء النت أفضل وأوفي من أصدقاء الواقع

2010/01/03

منتدى الحوار المفتوح

ريتاج الشرق
13 تعليق
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هل من الممكن أن يكون أصدقاء النت أفضل من أصدقاء الواقع ؟!!
نتخبط في هذه الدنيا الواسعه تصادفنا كثير من المواقف ويمر علينا آلاف بل ملايين الأصناف من الناس منهم الضعيف , القوي ,الكاذب , الصادق , الخائن , الشريف ,......... إلخ
وبحكم طبيعه الإنسان فهو بحاجه إلي صديق يحكي له عن همومه ويصارحه بما يلوج في خاطره ويشاركه السعاده والحزن .
ولو ركزنا الضوء في عالم النت فسنري أنه يعج ويعج بالكثير والكثير من الناس من مختلف بقاع الأرض نلتقي بهم من خلال المنتديات أو المحادثات ( الشات) أو الأعمال التي نجريها وربما نصادف ذلك الشخص الذي نرتاح له ويقاسمنا العديد من صفاتنا المشتركه .
ذلك الشخص الصادق المحترم ذات الأخلاق العاليهربما يكون فعلا مثلما تصورنا وربما يكون ذو وجهين .
ولكن في كل وقت وفي كل مكان تكون كلمه " قد يكون " و " قد يكون " سواء في النت أو خارجه وسؤال لكم :
هل من الممكن أن يكون أصدقاء النت أفضل من أصدقاء الواقع ؟
مع العلم أن كثير من أصدقاء الواقع طعنوا أصدقائهم وعالم النت ملئ بالكذب والغموض
amr_mero1
2010/01/03
بشكرك على طرحك مثل هذة المواضيع وحكلمك بالنسبه ليه مبحبش اللف والدوران الحمد لله مبعرفش غير الصراحة لو اخويا غلطان بقول انه غلطان مش بحب اقف مع احد لو كان على باطل والحمد لله انا ليه اصدقاء كثريين والحمد لله عمرى فى حياتى ما شفت منهم حاجة وحشة فيه ناس كتير ممكن انك تخديهم اصدقاء اختار الصديق قبل الطريق
MALAK_7AZIEN
2010/01/03

هرد عليكى بعدا يا قمر بس لما اكون فاضية اوكى
MALAK_7AZIEN
2010/01/03
ا كيد في صداقه على النت ويمكن صداقه اكبر من الواقع وفي كتير اشخاص في الواقع مالهمش اصدقاء بينما على
النت بيبقى عندهم الكتير من الاصدقاء واكيد بيكون بينهم ترابط قوي وعلاقه قويه وبيساعدوا بعض لكن لو اطلعنا على
الموضوع بشكل اوسع يمكن ما يكوناو يعرفوا اشكال بعض او مش سامعين اصوات بعض او حتى ما بيعرفوش بعض خالص
الحقيقه للشخص الي امامهم يعني بس بعرفوا شخصيتوا من وراء الشاشة وحتى هاي الصداقه ممكن تنتهي
ببلوك او دليت او تغير الاميل وكده مش بيبقى في صداقه
وبعدين كتير من اصدقاء النت وحسب تجربتي مش بيفضلوا ويبقوا زي الصديق الي بالواقع
بس ده ما بقول انو صداقت النت مش ممكن تتحول لواقع اكيد في صداقات كتير بالنت
وحتى ان علاقات الصداقه تحولت لواقع
لكن النت بضل عالم خلف شاشي وشخصيه مغايره ولو انها تعكس بنسبه معينه الشخصيه الحقيقه
انا ممكن اثق بصديق النت حسب مدى ارتياحي له لكن انا بشكل عام لا اثق بالاصدقاء اللى فى الواقع
فلازم اعرف اولا مين الصديق ده ومدى معرفتي بيه على العكس تحويل الصداقه من النت للواقع خطوه رائعه
وبتشعر بالقيمه الحقيقيه للصداقه الي جمعتكم على النت
وشكرا على طرحك الموضوع المهم ومثير جدااا
تسلمى ياقمر:clap:
بليز تقبلى مرورى وراى
تحياتى
ريتاج الشرق
2010/01/03
بشكرك على طرحك مثل هذة المواضيع وحكلمك بالنسبه ليه مبحبش اللف والدوران الحمد لله مبعرفش غير الصراحة لو اخويا غلطان بقول انه غلطان مش بحب اقف مع احد لو كان على باطل والحمد لله انا ليه اصدقاء كثريين والحمد لله عمرى فى حياتى ما شفت منهم حاجة وحشة فيه ناس كتير ممكن انك تخديهم اصدقاء اختار الصديق قبل الطريق
أنا بشكرك علي ردك علي موضوعي
يارب دايما تكون صائب في أختيار أصدقاءك
تحياتي لك
ريتاج الشرق
2010/01/03

هرد عليكى بعدا يا قمر بس لما اكون فاضية اوكى

ا كيد في صداقه على النت ويمكن صداقه اكبر من الواقع وفي كتير اشخاص في الواقع مالهمش اصدقاء بينما على
النت بيبقى عندهم الكتير من الاصدقاء واكيد بيكون بينهم ترابط قوي وعلاقه قويه وبيساعدوا بعض لكن لو اطلعنا على
الموضوع بشكل اوسع يمكن ما يكوناو يعرفوا اشكال بعض او مش سامعين اصوات بعض او حتى ما بيعرفوش بعض خالص
الحقيقه للشخص الي امامهم يعني بس بعرفوا شخصيتوا من وراء الشاشة وحتى هاي الصداقه ممكن تنتهي
ببلوك او دليت او تغير الاميل وكده مش بيبقى في صداقه
وبعدين كتير من اصدقاء النت وحسب تجربتي مش بيفضلوا ويبقوا زي الصديق الي بالواقع
بس ده ما بقول انو صداقت النت مش ممكن تتحول لواقع اكيد في صداقات كتير بالنت
وحتى ان علاقات الصداقه تحولت لواقع
لكن النت بضل عالم خلف شاشي وشخصيه مغايره ولو انها تعكس بنسبه معينه الشخصيه الحقيقه
انا ممكن اثق بصديق النت حسب مدى ارتياحي له لكن انا بشكل عام لا اثق بالاصدقاء اللى فى الواقع
فلازم اعرف اولا مين الصديق ده ومدى معرفتي بيه على العكس تحويل الصداقه من النت للواقع خطوه رائعه
وبتشعر بالقيمه الحقيقيه للصداقه الي جمعتكم على النت
وشكرا على طرحك الموضوع المهم ومثير جدااا
تسلمى ياقمر:clap:
بليز تقبلى مرورى وراى

تحياتى

تحياتي لكي يا ملك علي مرورك الجميل
ويارب دايما تكوني موفقه في أختيار أصدقاءك
sarsora
2010/01/07
الواقع .. والنت
اتخدعت فى ناس
واعتز بمعرفة ناس

وفى ناس فى الواقع اعتز بصداقتهم كتير

فى ناس فى النت بعتز بمعرفتها
وهما معانا فى المنتدى
وعارفين نفسهم
ولكن بدون ذكر اسماء

بس برده انصح اى حد انه مش يآمن للنت اوى
لان اللى بعتز بيهم دول عن سابق معرفة
ومواقف متعددة
عرفت انهم كويسين

بشكرك جدا عالموضوع يا ريتاج
واحييكى عالفكرة الجديدة
ولكى اجمل تحياتى
ريتاج الشرق
2010/01/07
الواقع .. والنت

اتخدعت فى ناس
واعتز بمعرفة ناس

وفى ناس فى الواقع اعتز بصداقتهم كتير

فى ناس فى النت بعتز بمعرفتها
وهما معانا فى المنتدى
وعارفين نفسهم
ولكن بدون ذكر اسماء

بس برده انصح اى حد انه مش يآمن للنت اوى
لان اللى بعتز بيهم دول عن سابق معرفة
ومواقف متعددة
عرفت انهم كويسين

بشكرك جدا عالموضوع يا ريتاج
واحييكى عالفكرة الجديدة
ولكى اجمل تحياتى

أولا بحب أشكرك علي مرورك الجميل علي موضوعي الذي زاده جمال
تسلمي ياغاليه
ثانيآ أحب أقولك أني معاكي في رأيك أن الواحد ميأمنش للنت أوي
فليكن مبدأنا حرص ولا تخونش
قلب طيب وحزين
2010/02/20
فى كتير صدقات عن طريق النت وكمان الانسان بيحس برتيح لما يحكى مع اصدقائة وممكن فالوقت دة مش يلاقى اصدقاء الواقع فبيلجا لاصدقاء النت وممكن يكون الانسان خجول بيحس انة بيتكلم براحتة من غير ميحس باى احراج او خجل وفى نفس الوقت بيحكى اللى حاسة من غير اى خوف وفى النهاية بردو اصدقاء الواقع منقدرش نستغنى عنهم وان كان ليهم حركات ندالة كتيرررررررررررر بس بردو مش بنستغنى عنهم تقبلى مرورى ودى وجهة نظرى
رومانسيه منسيه
2010/02/20
اكيد انا من تجربتي الشخصيه اكيد

مرسي يا جوجو على الموضوع
ريتاج الشرق
2010/02/21
فى كتير صدقات عن طريق النت وكمان الانسان بيحس برتيح لما يحكى مع اصدقائة وممكن فالوقت دة مش يلاقى اصدقاء الواقع فبيلجا لاصدقاء النت وممكن يكون الانسان خجول بيحس انة بيتكلم براحتة من غير ميحس باى احراج او خجل وفى نفس الوقت بيحكى اللى حاسة من غير اى خوف وفى النهاية بردو اصدقاء الواقع منقدرش نستغنى عنهم وان كان ليهم حركات ندالة كتيرررررررررررر بس بردو مش بنستغنى عنهم تقبلى مرورى ودى وجهة نظرى
ميرسي علي مرورك الجميل
ويارب دايما تكوني موفقه في اختيار صداقاتك سواء في الواقع او النت
ريتاج الشرق
2010/02/21
اكيد انا من تجربتي الشخصيه اكيد

مرسي يا جوجو على الموضوع

تسلمي يارومانسيه علي مرورك الجميل
ربنا يوفقك في اختيار اصدقائك ويكونو عون لكي علي الخير
sara_mero
2010/02/23
ميرسى ريتاج على موضوعك الجميل
انا رأى ان صداقه النت ممكن تكون اصدق من الواقع اذا كانت من بنت لبنت او من بنت لولد او من ولد لولد فهى صداقه مفيهاش مصلحه من اى نوع
ده بالعكس بيخلينا نتعرف على ناس كتير من غير خجل
ورأى ان كل الصداقه واحده فى النت او فى الحياه العاديه فهى قبل كل شىء اسمها صداقه المهم تكون مبنيه على الاحترام المتبادل وفى نطاق الحدود
طولت عليكى يا قمر
تقبلى مرورى
تحياتى لك ريتاج
ريتاج الشرق
2010/03/03
ميرسى ريتاج على موضوعك الجميل

انا رأى ان صداقه النت ممكن تكون اصدق من الواقع اذا كانت من بنت لبنت او من بنت لولد او من ولد لولد فهى صداقه مفيهاش مصلحه من اى نوع
ده بالعكس بيخلينا نتعرف على ناس كتير من غير خجل
ورأى ان كل الصداقه واحده فى النت او فى الحياه العاديه فهى قبل كل شىء اسمها صداقه المهم تكون مبنيه على الاحترام المتبادل وفى نطاق الحدود
طولت عليكى يا قمر
تقبلى مرورى

تحياتى لك ريتاج

ميرسي ياسارة علي مرورك
يارب تكوني موفقه دايما في اختيار اصدقائك