حدود العلاقه بين المخطوبين؟؟؟ادخل بسرعه وقول رايك ووجهة نظرك واوعى تفوت الموضوع عليك

2008/03/16
حدود العلاقة بين الخطيبين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من غير أي مقدمات ومن غير ما أطول عليكوا ....
أكيد كلنا بنلاحظ أحوال المخطوبين حوالينا سواء قرايبنا أو أصحابنا أو معارفنا عموما أو حتى في الشارع والجامعة وخصوصا إن لسه معدي علينا من قريب ما يسمى (بيوم الحب) .... أكيد مش كل المخطوبين حالهم زي بعض ولا العلاقات بين المخطوبين موحدة
يعني مثلا في عائلات تسمح للمخطوبين الخروج مع بعض وحدهم و في يوافقوا انهم يخرجوا لكن معاهم أي حد حتى لو بنت أو ولد صغيرين وفي اللي بيقول لأ لازم الحد ده يكون ولد كبير أخوها أو أبوها (مِحرِم يعني) وفي مايرضوش أبدا بالخروخ
وكذلك في ناس ترفض كلام الخطيبين في التليفون وفي ناس لا عادي يتكلموا بس لحد وقت معين بس مش متأخر ومايطولوش في التليفون وفي اللي سايبينها مفتوحة عادي
وفي وفي وفي ..........
لا ينتهي أبدا الحديث عن إختلاف العادات أو الأفكار بين أفراد وطبقات المجتمع المختلفة
أتمنى أعرف رأي كل واحد فيكو في حدود العلاقة بين المخطوبين بالنسبالو وإيه سبب إعتناقة أو إعتقاده في الحدود ديه مش بس في موضوع التليفون أو الخروج بل في كل حاجه حتى حدود الكلام بينهم تبقى لحد فين وحدود كل حاجة بينهم سواء ليها علاقة بتدخل الأهل أو مالهاش
دعوة للمناقشة
خدوا بالكو أنا لا هكون مع ولا ضد أنا هنا رأيي محايد بسمع آرائكم وأعلق عليها بمنتهى الحيادية
tetete
2008/03/17
راييى ان كل واحد يتقى ربنا ويعمل بضميرة ساعتها مش هنعمل حاجة غلط
كل واحد من جواه عارف الصح من الغلط
الاهل كمان عليهم انهم ينصحوا
بس من حق الخطيبين انهم يتكلمو و يقعدوا مع بعض عشان يعرفو بعض كويس قبل خطوة الجواز
اهم حاجة مانعملش حاجة غلط
ebrahim helaly
2008/03/17
انتو ا تعرفوا انا بحكمش شغلي كل يوم لازم اكلم بنات وعادي ومفيش اي مشكله بس البنت اللي انا بحبحها واللهي انا لحد هه اللحظه ماقبلتها ولا وقفت معاها في الشارع ودا اللي شديدني ليه اكتر وكمان بكلمها في التليفون بيكون كل فين وفين دا مش بمزاجي دا لان تربيتها في بيتها مش بتسمحلها بكدا بس انا ان اشء الله هخطبها وهتقدملها في شهر7 ليه علشاناكون خلصت دراسه ..... وكلكم معزومين
homa
2008/03/17
ربنا يوفقك ان شاء الله وألف مبروك مقدما بس متنساش تقولنا فين الخطوبه عشان نيجى.وربنا يحفظكوا ان شاء الله وخلى بالك منها
M.190.7
2008/03/19
:love1::love1:انا راي ان المخطوبين لسه ما كتبوش كتابهم يعني لسه هي ما تحللوش يعني لسه مش مراته ودى من غلا وة البنت والمحافظة عليها والخوف عليها ولا انا غلطان يا شباب ودى راي:love1::love1:
ضوء التلج
2008/03/19
انا الصراحة بفضل ان فترة الخطوبة يكون مكتوب فيها الكتاب منعا لاى شبهات ولكن لازم برده نتعامل بحدود اثناء كتب الكتاب
homa
2008/03/21
طاب افرضى انهم متقفوش النتيجه تكون ايه الطلاق ويطلق عليها اسم مطلقه وهيا لسه حتى مدخلتش دنيا ولاالافضل انها تكون فاسخه الخطوبه انهى افضل والناس بقى تتكلم تقول ليه طلقها وسبها ليه اكيد...........!!!!!فالخطوبه ولا كتب الكتاب منعا للقيل والقال .ثم هو راح وطلبها من اهلها شبهات ايه بقى ده خطبها مش واحد عايز يمشى غلط ....ايه رايك الخطوبه ولاكتب الكتاب؟؟؟ وشكرااااااااااااااااااااااا على المرور:love1::love1::love1::clap::clap::clap:
homa
2008/03/21
هيا اكيد متحللوش بس تفتكر ممكن يتكلمه مع بعض ويشوفها ويخرج معاها عشان يعرفه بعض؟؟
شكررررررررررررررررررا على المرور:love1::clap::clap::clap::love1:
اشقيت قلبي
2008/03/23
الموضوع للمناقشه

ينقل الى قسم الحوار ..

ويمكن لي رجعه اتفسلف شويه خخخخ :shiny01:

برب
رومانسيه منسيه
2008/03/23
انا برأي انهم يمكن عشان يتعرفوا على بعض وعلى شخصيات بعض لازم يخرجوا لوحدهم واكيد ما بيعملوش حاجه غلط
homa
2008/03/24
شكرا على رأيك والله يوفقك ان شاء الله
الامل اليائس
2008/03/26
سلام الله عليكم احبابى واصدقائى

انا واحد من الناس يمكن ملهوش غير تجربة واحدة فاشلة ومريرة غاب عنها العقل ادى زلك الى جرح بالقلب ينزف وكسر فى الكبرياء وتهشم فى الشخصية والحمد لله لاكن استعنت بالله عز وجل وخرجت من تلك التجربة المريرة التى عانيت منها ايام وشهور وسنين ببعض الخبرات التى اكتسبتها ان
1 لا يوجد حب فى زمن الماديات الطاغى
2 ان معظم البنات تحترم وتنبهر بالمظاهر الكدابة
3 نصيحة بقدمها لاى شاب تاكد من مشاعرك وحكم عقلك لان القلب ليس لة قانون ولااعتبارات سواء كانت مادية او وقتية
4 ازا انجرحت او انكسرت من احبابك ولقيت انهم نسيوك يبقا هما ماعرفوا يقدروك
5 اى شاب فية مليون بنت حلال فى انتظارة فلا تحزن
6 لكل بداية نهاية والشىء الى بداية غلط نهايتة غلط حتقولى ازاى يافالح حرد عليك وقلك انتا وانا عارف اى شاب دلوقتى اية الى بيلفت نظرة حتقولى قول يا فالح حرد عليك وحقول 1 اللبس الاستايل والالوان الملفتة للنظر والحاجات الديقة القبيحة دى 2 نوع الموبايل الى مع البنت وطريقة كلمها وللاسف اى بنت دلوقتى عبارة عن موسوعة من الاغانى والافلام والمسلسلات وفى النهاية بقول لاى شاب اختار شريكة حياتك على اسس عقلانية الى حتكون ام لابنك فى يوم من الايام وحتكون اختك وحتكون حببتك وحتكون طبيبة لك فى مرضك والكلام دة بقولة لانى مش عاوز حد يقع فى الخطا الى انا وقعة فية نتيجة التفكر بالقلب و تجاهل العقل وانا اسف انى طولت عليكم وسلام الله عليكم
homa
2008/03/26
بص يا حسن انا مش هقولك انت غلط فى بنات كتير بتفكر فى ده عنده ايه ده شكله حلو ولا لآ ده عنده موبايل ايه بس صدقنى مش كل البنات تافهه بال شكل ده اهم حاجه عند البنات اللى بيفكروا صح وبيحبه بجد ان الراجل اللى هترتبط بيه يكون راجل بجد واد المسؤليه ويعرف يحتويها ويحافظ عليها وعلى بيته وعياله ويحبهم بجد وكون متدين وبيصلى فرد بفرده عشان يعلم ده لاولاده ويكون راجل قدوه ليهم وهيا تكون فاخوره بيهعشان هو راجل مش عشان هو معهاه كام ولا عنده عربيه مودلها ايه.......
وهقولك على حاجه كمان فى شباب كتير اليومين دول مبعرفوش يتحمله اى مسؤليه ولا حتى مسؤلية نفسهم زى الشباب اللى بتشرب حاجات مش بتفيدهم بأى حاجه واحد زى ده ممكن يكون زوج فى يوم من الايام ازاى وراجل بيت ازاى ومراته بتتكسف تقول ده جوزى اللى هو مش عارف يتحكم فى نفسه وبيشرب القرف ده اهو هو ده العيب بعينه....
نفسى كل الشباب تبص لمصلحتها ومستقبلها وتبعد عن السموم دي اللى بتدمر الشاب من دول ..

ربنا يهديهم كلهم ويبعدهم عن السموم ديه يـــــــــــارب ان شاء الله

ربنا يوفقك يا حسن
الامل اليائس
2008/05/04
شكر ا ليك على ردك الجميل وردك الاجمل تحياتى لك
مارجر
2008/08/12
انا راى ان خطبتة زى اختة حتى كتب الكتاب وشكرا
pop.sapry
2008/08/19
الموضوع ده بيختلف من مجتمع لاخر ومن طبقه الى اخره ومن جيل الى جيل
لكن دلوقتى فى 2008 فرى على الاخر ايزى خلص
اما بنسبه لى عائلتى انا نخرج مع بعض بس فى اماكن عامه مش اماكن مغلقه
اما التليفون عادى اصل مش راح يحصل شىء فى الكلام فى التليفون
وكمان اللى بتتخطب اكيدبتبقى عارفه وفهما اى الصح من الغلط ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو البنت والولد عندهم ضمير مش ميت كل شىء راح يبقى كوايس من غير حاجه
ودايما لو اقرب الى ربنا هنبقا احسن واحسن بكتير
القلب الحزين:love1:NONO LOVE:love1:
Emy original
2008/11/24
اولا تهنئتى لكل المخطوبين ويارب كل خطوبة تنتهى نهايه سعيدة
انا رائ ان من حق كل خطيب يكلم خطيبته ويقابلها ويقعد معاها فى بيتها والهل برضوا يادوا بالهم منهم بس طيعا يبقى بحدود مش عمال على بطال عشان يفهموا بعض ويعرفوا طريقة تفكير كل واحد عشان لما خطوة الزواج تيجى يبقوا مرتاحين ومطمنين لبعض
وهما اكيد كبار وعرفين الصح من الغللط واللى ينفع واللى مينفعش
اما بالنسبة للخروج .. لوكانو الاهل مش وثقين فى الشخص ده مكنوش وفقوا عليه من الاول
لازم نحسسه ان الاهل واثقين فيه ساعتها هو هيخاف عليها ويحميها حتى من نفسه
وهو لوعارف ربنا كويس هيراعى ربنا فيها وهيحافظ عليها
وربنا يحفظ شباب المسلمين جميعا
فارس نور احمد
2009/03/17
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا حابب اشكرك على الموضوع الجميل ده.بس انا حابب اقول انه الدين ماتركش اى حاجه والا اتكلم فيها.
بالنسبه للمخطوبين يجوز للشاب انه يجلس مع خطيبته وبينهم محرم علشان طبعا يقرب منها اكتر ويفهم شخصينها اكتر وكمان بالمسبه للكلام للتليفون اكيد حيكون فى كلام علشان طبعا قعدته معاها مش كفايه علشان يفهمها علشان كده الكلام لازم يكون فى موضوع محدد مفهوش كلام حب ولا غزل.
بس ياجماعه انا عاوز اقول ده رأى الدين بس بالنسبه لرأى انه احنا فى وقتنا ده بقى لازم الشاب يمشى مع البنت علشان يفهمها اكتر وكمان غير كده فى تقاليد بتربطنا
على العموم الموضوع طويل جدا ومحتاج وقت اكتر من كده للمناقشه .على العموم اذا كان الشاب بيحب البنت بجد حيخاف عليها ومش حيحب يعمل اى حاجه تغضب ربنا واكيد حيراعيها فى ربنا وفى نفسه وحيخاف عليها ولا ايه.
على العموم شكره على موضوعك الجميل ده وياريت كل شاب مننا يحب البنت زى ماهى تحبه ويخاف عليها .
تقبل مرورى
amoon.a.sh
2009/03/18
هلا احنا في عنا عادة ما بشوف شعر خطيبتوا الا لما يكتبوا الكتاب
يعني مثلا انا جاهتي كانت يوم الجمعة كتبت الكتاب يوم الاحد و لسة عرسي بشهر سبعة
هلا انا على اعتبار حلاله بس مش بكل شي يعني بقدر اروح و اجي معاه و احكي معاه باي وقت يعني انا وهو مو مقيدين بشي بس احنا اتربينا على انه ممنوع انا وهو انكون لحالنا في بيت
ممنوع التاخير يعني حدنا ل10:30
11:00
لانه فترة الخطوبة هي التهيئة للزواج اذا انا ما اخدت علية هلا ريكون صعب في الزواج

هلا الناس الي بمنعوها تحكي و تطلع معاه هاد اسمه تخلف فترة الخطوبة للتعارف و التالف و للحب كمان
الي ما بده هاد الشي
خلص مجرد الموافقة بين الطرفين زواج على طول ليش يعني فترة الخطوبة الي ما اها فايدة لا من بعيد و لا من قريب