استفسار بخصوص قانون الايجار القديم

2008/04/21

منتدى كلية الحقوق

الامل اليائس
3 تعليق
اية العمل باة ياناس
مكتب محامى ايجارة 20 جنية امتا القانون دة حيتغير وازاى اطلعة برة محامى زى دة رغم انى عرضت علية عروض كتير ولاكنة رفض ووالله عرضت علية مكتب ملك مش راضى لانة جشع القانون دة ناوى يتغير ولا انتحر وخلاص واية الطريقة الى من الاخر ___________ علشان انا حموت من الظلم والمحل الى امام المكتب ايجارة يتراوح بين 500 الى 800 والله دة عدل لا طبعا ارجوكم انا عاوز حل نهائى__________________؟
حبوبة بابا
2008/09/18
كان الله فى العون ..:no: وعلى فكرة فيه آلاف كده زيك والى الآن لم يجدوا أمامهم حل غير :mad2::mad2::mad2::mad2::mad2::mad2: ...لكن لدواعى الامل .... اقولك كل أول له نهاية ... والحل فى ضمير كل مستأجريضع نفسه مكان المؤجر ويابى ان يحكم له بقطعة من نار

والله يمهل ولا يهمل ...
كركف1
2009/12/15
يا جماعة انا معوق وليس ملكى الا البيت وفيه سكان قديمة اثنين فى الدور الارضى ب 7,50 جنيه + 2,00 جنيه الاول عندهم بيت احدث من بيتى واكبر مساحة وادوار والثانى مستأجر شقة قانون جديد ب 700,00 جنيه وزيادة على ذلك قامو بالتعدى على بالضرب والسب وسبقونى الى القسم وعملو لى محضر بالتعدى على بنتهم وابنهم علشان فى الشرطة استغل الموقف لصالحه من جميع الجوانب والله انا تعبت ومش عارف اعمل ايه ولا طايل (عدل ) ولا (امان)
admin
2010/03/09
ارسل صورة من مكلفة العقار و يمكن ان يزداد الايجار طبقا للقوانين التي اقرت زيادات للاماكن الغير معدة للسكنى و الغرض من المكلفة معرفة القيمة الايجاريةالمتخذة اساس لحساب الضريبة و بعد ذلك معرفة تاريخ انشاء العقار لتحديد قدر الزيادة و حساب الاجرة و الايجار المذكور اعتقد انه قليل و لا يتناسب مع الزيادات